Vecka 19 snart halvvägs <3

Min graviditet startade Ons 28 mar 2012.
Min menscykel är ca 28 dagar
Min blev gravid ungefär Ons 11 apr 2012 (ägglossningen).

Du är på dag 130 av 280. (46,4%).

Jag är i vecka 19.
Jag har gått 18 fulla veckor och fulla dagar (v18+3).
Jag är i 4:e kalendermånaden.
Jag är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Jag är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 1 jan 2013
Jag har 150 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
Bebisen: Barnet är 13-15cm (men min bebis var 17,4cm på ul i torsdags) långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.
Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.
 
Jag: Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition

Pappan: Nu är ni nästan halvvägs in i graviditeten. Snart är ni föräldrar och kommer ha fullt upp med den lilla bebisen. Kanske ska ni passa på att planera in en resa? det går bra att resa som med flyg,bil eller tåg. ta gärna initiativet. En delaktig och engagerad pappa är viktigt under en graviditet. Men ditt deltagande ska naturligtvis inte bara handla om att hon mår bra . Förhoppningsvis diskuterar ni era funderingar tillsammans. 

Info: Familjeliv.se Gravid.se och Graviddax mobil app




Empa

<3



URL:


Empa

<3

Svar: <3
Sannafuentes



URL:





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?