Till er som har gått igenom en förlossning

Har funderat mycket på det här hur det känns när en förlossninge börjar..
Hur börjar det? Går vattnet först? Slemproppen? Kommer värkarna först och gör dom jätte ont från början eller blir dom kraftigare och kraftigare? Har hört att man kan bli dålig i magen och tömmer tarmen rejält några dagar innan, stämmer det? 
 
Skulle va jätte intressant och höra hur era förlossningar börjarde och när ni ringde in samt åkte in till förlossningen. Så man Vet lite vad man har att vänta sig ;D hihi 
 



Anonym

Mina värkar kom mitt på dagen från ingenstans, jag hade gått över 12 dagar och dom gjorde ganska ont men inte tillräckligt för att jag skulle tro att de var värkar, men alvedonen jag tog hjälpte inte så det var värkarna jag kände som kom var 10e minut. Men ungefär 6 timmar senare hade jag så ont och kunde inte sova så jag ringde upp till förlossningen, dom sa att jag skulle stanna hemma eftersom att värkarna ej var så täta.. Men efter ytterligare 6 timmar med värkar så fick jag komma upp för att få något smärtstillande för att sedan få åka hem igen.. Men väl uppe på förlossningen så var jag öppen 4 cm så jag fick stanna, sen gick mitt vatten några timmar efter och 18,5 timmar senare kom min son ut :) men jag kan säga att man har noll tidsuppfattning när man är där, iaf jag.. Jag blev jätte förvånad när jag fick veta tiden efteråt :) stort lycka till med allt :)



URL:


Sanna

Det kan starta exakt hur som helst! Det går inte att veta i förväg :) slemproppen, vattenavgång, värkar..

För mig startade det med att slemproppen gick natten till lördag sen kom han på kvällen på söndagen :) I början kunde man skratta åt värkarna men efter några timmar var det inge kul längre. Först då jag förstod att det inte fanns någon återvändo haha.
Om du vill kan du läsa hela historien på min blogg!

http://sannalarssons.blogg.se/2011/august/forlossningsbilder.html

Kram ♥



URL: http://sannalarssons.blogg.se


Nina

Jag märkte inte när slemproppen lossnade utan för mig började det med att jag var ute på en långpromenad på typ 3 timmar, la mig i sängen efter och precis när min man kommer hem så känns det skumt och jag sprang till toaletten, då gick vattnet. Ringde förlossningen som tyckte att vi skulle komma in på en kontroll och i bilen ca en halvtimme efter vatten avgång så börjar värkarna lite som svag mens värk, sen gjorde det ondare och ondare. 12 timmar efter att vattnet gick var hon ute :)



URL: http://niina89.blogg.se


Anonym

För mig började det med att vattnet gick, jag var inte alls beredd på att våran lilla kille skulle komma då för jag var inne i vecka 36, och värkarna började direkt efter, så var han ute 4,5 timmar senare. Nu väntar vi vårat andra barn, en liten tjej.



URL:


Anna

Slemproppen gick på torsdagen för mig, inget mer hände då. Sen på fredagkvällen hade jag bara lite småont i magen lite som mensvärk. Vaknade vid 5 lör morgon av värkar. De gjorde så pass ont att jag inte kunde sova men ändå inte så farligt, kom ca 15min emellan. Väckte min karl vid 9 då var det ca 10min mellanrum. De gjorde ju ondare o ondare tyvärr. Ringde förlossningen när det vart 5min mellan i ca två timmar o de sa att stanna hemma så länge du orkar. Kl15 på lördagen åkte vi upp. Öppen 4cm, normalt öppnar man sig ca en cm i timmen sa dem. Tog lite längre för mig ;-) de gjorde hål på hinnorna för att öka tempot men det gick inte särskilt snabb. Kl.3 på natten sa dom nu är du öppen 10cm snart så är det dags o krysta barnet måste bara skruva sig l.ve längre ner. Kl.13 dagen efter kom hon, 10timmar senare! Vi var på förlossningen 22timmar innan hon kom, noll tidsuppfattning kändes som vi var där 3! Men lagom trött va jag efteråt dum som man är vill man inte äta dricka bara få det över;-) hon ville heller inte riktigt kommaut så en bm hängde över mig o hjälpte till med yttre tryck! Bara positivt tycker jag då det distraherade mig från den andra smärtan:-) redan samma dag sa jag att förlossningen iaf inte skulle hindra mig från att skaffa fler barn. Bara själva utkrystningen va det som gjorde ont efter bedövningen:-)



URL:


Sanna

Tack alla ni för era berättelse! Hjälper mig jätte mycket, skönt och läsa hur andra hade det när det satte igång så vet man lite vad som kan ske =D
Känner mig som bambi på hal is när det gäller det här ;D hihi! Nu Hoppas jag på att han bestämmer sig för att komma, gärna typ nyss ;) <3<3



URL: http://sannafuentes.blogg.se/





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?