Recept

När jag var lite så åt jag inte grädde, så när jag fyllde år eller nån annan i familjen så gjorde mamma torta de milhojas. Jätte god tårta, söt som satan men god ;D En väldigt traditionell Chilensk tårta. Tänkte dela med mig utav det receptet för er som är sugna på att testa något nytt :D
En tårta med flera lager utav brödliknande bottnar med kola liknade i mellan och utan på som kallas för manjar. Det är kondenserad mjölk som man har kokat i ca 1 1/2-2 timmar. Man kokar den genom att lägga ner hela burken i kastrull med vatten. 

8 äggulor
200 g smör
12-15 dl mjöl
3 dl mjölk
2 burkar kondenserad mjölk
kokos
Låt smöret mjukna och blanda snabbt ihop med äggulor, mjöl och mjölk till en smidig deg och lägg i kylen en stund. Kavla sedan ut degen så tunt som möjligt och ta ut en rundel med en stor tallrik som mått. Lägg rundeln på bakplåtspapper på plåt och pricka ordentligt med gaffel. Sedan in i ugnen på 250 grader i 3-4 minuter eller tills den fått brunaktig färg. Håll koll, för dom bränns väldigt lätt!! Upprepa tills all deg gått åt.
När rundlarna har svalnat bygger man upp tårtan lager för lager med manjar mellan varje rundel. Och på toppen.
Man kan givitvis ha annat över som exempel maräng. Toppa med strössel, kokos, ja precis va man vill!
Testa er fram och lycka till =D
8 äggulor
200 g smör
12-15 dl mjöl
3 dl mjölk
2 burkar kondenserad mjölk
kokos
Låt smöret mjukna och blanda snabbt ihop med äggulor, mjöl och mjölk till en smidig deg och lägg i kylen en stund. Kavla sedan ut degen så tunt som möjligt och ta ut en rundel med en stor tallrik som mått. Lägg rundeln på bakplåtspapper på plåt och pricka ordentligt med gaffel. Sedan in i ugnen på 250 grader i 3-4 minuter eller tills den fått brunaktig färg. Håll koll, för dom bränns väldigt lätt!! Upprepa tills all deg gått åt.

När rundlarna har svalnat bygger man upp tårtan lager för lager med manjar mellan varje rundel. Och på toppen.

Man kan givitvis ha annat över som exempel maräng. Toppa med strössel, kokos, ja precis va man vill!

Testa er fram och lycka till =D

recept tagen från:
fick inte tag på mor min, men inga stora skillnader på recepten! =)
bilder lånad från google.



Anonym

Var kan jag köpa kondenserad mjölk?

Kondenserad mjölk har jag aldrig hört talas om, spännande :D



URL:


sanna♥

På små grönsaksaffärer "utlänskakiosker" om du vet vilka jag menar =)tro inte det fins på vanliga affärer osäker ?

Det är super gott!



URL: http://sannafuentes.blogg.se/


Anonym

Okej då vet jag. Tack :D



URL:


Sanna♥

=)



URL: http://sannafuentes.blogg.se/


Fidel

Bästa förklaringen på svenska på nätet! Och snyggaste bilderna. :-)

Tack!

Svar: Tack =D
Sannafuentes



URL:





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?