Vecka 21

Nu går jag in i vecka 21 och jag har gjort hälften utav min graviditet. Nu syns det verkligen på mig att jag är med barn. Vissa tror att jag ska föda när som helst ;D haha, jag kommer bli så sjukt stor om magen, kan inte ens förstå hur jag ska kunna ta mig fram och bära på den magen =S
Jag mår relativt bra just nu, känns som man typ ha vant sig med graviditets symtomerna vid det här laget. Det symtom som jag har just nu är:
 
*Nästäppa (sjukt jobbigt på nätterna kan knapp andas då)
*Halsbräna
*Svullna fötter och ben (inte så besvärlgt än men blir jobbigt när man har gjort ärenden en hel dag)
*Foglossning (det börjar bli besvärligt, speciellt på nätterna, kan inte vända mig om utan att det gör ont i ljumskarna. Hoppas det inte blir värre än står jag ut)
 
Igår kände jag första sparken utan på magen, var svagt men jag kände det tydligt =) Har känt nu i några dagra lite bubblande i magaen, speciellt på nätterna då har det varit massa aktivitet i magen =D så mysigt <3 men vill att det ska bli tydligare nu så att Crille också kan känna vår lilla pojke sparka och ha sig i magen på mig =D <3
 
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar (v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 1 jan 2013
Du har 139 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
Du är på dag 141 av 280. (50,4%).
 
Mamman:
Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött. På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa. Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.Storleken kommer att fördubblas under andra halvan av graviditeten. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.Din bebis blodcirkulation är nu komplett och helt fungerande. Navelsträngen fortsätter att växa och bli tjockare alltmedan blodet strömmar med avsevärd kraft igenom för att förse bebisen med syre och näring. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.Nu mognar de olika organen. Matsmältningssystemet fungerar redan på ett grundläggande sätt och bebisen kan svälja fostervatten och ta upp vatten och socker och sedan göra sig av med restprodukterna. Denna mekanism är en förberedelse på livet utanför livmodern. I blodet finns det redan ett stort antal röda blodkroppar, och vita blodkropparna börjar att bildas. I munnen börjar små smaklökar att bildas på tungan.

info: familjeliv.se och blimamma.se

Vi längtar efter dig




Anonym

Gud så snabbt det går! Go o fin mage :)



URL:





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?