Vecka 22 <3

Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 1 full dag (v21+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 1 jan 2013
Du har 131 dagar kvar till beräknad förlossning.
 

Du är på dag 149 av 280. (53,2%)

 
Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.
 
Övre delen av livmodern befinner sig nu c:a 2 cm ovanför naveln och du känner dig sannolikt ganska tillfreds och bekväm med graviditeten. Magen är ännu inte så stor att den blir ett irritationsmoment i de dagliga rutinerna, och du kan förmodligen sitta och böja dig utan alltför mycket svårigheter. 

Din blodvolym har ökat för att fylla behovet av ökad syresättning och näringstransport till fostret. Det mesta av ökningen är blodplasma vilket leder till en utspädning av de röda blodkropparna, något som kan leda till fysiologisk anemi, eller blodbrist. Måttet på denna utspädning av blodet kallas hematocrit och når sitt lägsta värde omkring den här perioden, efter vilken den ökade produktionen av röda blodkroppar börjar komma ikapp.

 

Det kan vara en god ide att låta läkare eller barnmorska kontrollera att du inte utvecklat en allvarlig blodbrist.

 


Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.
nnan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig och genomskinlig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln, som är viktig för produktionen av hormoner, utvecklas i stadig takt.

Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade) flytningar.
 
Hur jag mår:
Nu känner jag att det börjar bli tyngre för vare dag som går! Mina ben börjar bli svullna och fötterna börjar värka om jag står för länge. Foglossningen i bäcken bena börjar bli besvärligt jobbigast när jag cyklar på jobbet och när jag försöker vända mig i sängen. Nästäppa är något sjukt besvärligt, näsdroppar och koksaltlösning är min bästa vän! =D
Men bortsett från allt det besvärliga så är det så mysigt att ha en liten i magen som ligger och sparkar och har sig i magen på mig, känner det tydligare för varje dag som gå och det är så sjukt härligt! (även då han trapar vindruvor på urinblåsan min så älskar jag det!) haha..
Ne nu måste jag städa i morgon kommer mor min <3
 
<3Hur man kan älska någon så mycket som man inte har träffat ännu?<3
 
 
 
 
 



Anonym

Gud vad kul! Vi har också BF 1:a januari! Grattis till er! Pojke eller flicka? Näe jag har knappt fått någon faktiskt haha.. lite tråkigt men den kommer väl ordentligt snart haha :)
Desamma, kul att du skrev! :)



URL:


Jennifer N

Gud vad kul! Vi har också BF 1:a januari! Grattis till er! Pojke eller flicka? Näe jag har knappt fått någon faktiskt haha.. lite tråkigt men den kommer väl ordentligt snart haha :) Desamma, kul att du skrev! :)



URL: http://blanqui.se/


Jennifer N

Va kul, vi ska oxå få en pojke! :)
Aahh de e vår första o eran?
Aah jag e från chile o min sambo e halv svensk o halv chilenare.o ni?
Jaaaa love it :) haha



URL: http://blanqui.se/





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?