Recept på Semlor

Fick ett önskemål om ett bra recept på semlor. Tycker det är jätte kul och dela med mig utav recept och att ni uppskattar det och ber om det <3
Jag har bara gjort bara gjort semlor en gång men dom blev super goda.

Ingredienser
12 st
75 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 dl strösocker
1 krm salt
1/2 kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
1/2 dl mjölk
75 g mandelmassa
2 dl vispgrädde blandat med socker el. Florsocker
Ist för mandelmassa kan man även ha sylt eller vaniljkräm som dom gör i Norge och Danmark. =)

Gör så här
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till ljummet. Smula jästen och blanda med mjölken, rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt socker, salt, kardemumman, ägg och 6 dl av mjölet. Och knåda degen. Låt jäsa ca 30 min. Blanda bakpulvret med 1 dl mjöl och arbeta in det i degen. Baka ut 12 runda bullar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper ca 20 min. Pensla och grädda i mitten av ugnen ca 10 min på 225°

Avsluta:
Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite ur bullarna och blanda det med mjölk och riven mandelmassa. Fyll bullarna med blandningen. (Jag gillar inte mandelmassa så jag gjorde några utan, går bra det med blev super gott!!) Vispa grädden med sockret/flirsockret och lägg en klick på varje bulle. (Jag klipte taggar på en sida av ett bakplåtspapper, rulla ihop den tejpa och så hade jag grädden i där och tyckte ut. Blev mkt finare ;D) Lägg tillbaka locken och pudra över florsocker.

Bilden lånad.Ist för plåttaggarna kan man klippa till egna.







Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?