Vecka 38

Då går vi in i vecka 38 och min bebis är nu fullgången och redo och komma när som helst! Hoppas han bestämmer sig för att komma på BF och inte 2 veckor efter! För nu längtar jag så fruktansvärt mycket efter han!
Foglossningen har tyvärr blivit värre sen jag sprang till bussen, den ihärdande smärtan jag fick mellan bena verkar vilja stanna =( 
Jag har ännu inte blivit orolig eller börjat reflektera över förlossningen (kanske dags att göra det ;D) 
Men just är det inte den delen som skrämer mig så mycket, JUST NU IAF ;D Kommer väl vara panikslagen när man väl ligger där... haha
Det jag är mest orolig över och har mer ångest över är allt som komma skall efteråt.. Smärtan efteråt, om man kommer veta vad man ska göra när ens bebis skriker, amningen ja allt som kommer efteråt som man ska kunna.. Å jag vet att man lär sig och man kommer in i allt men det gör mig mer nervös än  själva förlossningen =( 
Sen är jag nervös över hur man ska veta att det är på gång?! (Ja jag vet att det gör ont, men hur ont gör det när det verkligen är på G?) När ska man ringa till förlossningen?! Hur mycket ska man göra hemma?! När sätter man sig i bilen och åker in?! HJÄLP vad mycket å tänka på!! Blir knäpp!! 
Hoppas allt kommer falla så naturligt när det väl är dags!!
 
Här kommer lite vecki info och en bild..
 
 
Vecka 38

Kroppen: 
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt. 
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.
 
Barnet: Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ungefär 3,2 kg. Barnet vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Alla inre organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans som kallas barnbeck ellermekonium. Det består av utsöndringar från matsmältningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen. Barnbecket kommer att tömmas ut antingen före eller efter födseln. 

Vid det här laget kan din barnmorska förmodligen säga på ett ungefär hur stort barnet är. Men glöm inte att det bara är en uppskattning. Exakt hur stort barnet är kan ingen säga innan det föds. Nu börjar moderkakan åldras och dess uppdrag att förse ditt barn med näring är snart avslutat. Då den blir sämre på att överföra näringsämnen så kan det finnas blodklumpar och förkalkade fläckar på dess utsida. 
 
Pappan: Nu du kompis, kan bebben komma när som helst, för man räknar plus/minus två veckor från utsatt förlossningsdatum. Bilen är väl tankad? Mobilen är väl på och uppladdad?
 
Info från, familjeliv, gravid.se och planetdad
 
 



Anonym

Hej, snubbla in på din blogg för nån månad sen fånig la upp en bild på facebook med magen. Har jobbat ihop med chrille för hundra år sen;-) har kikat in lite då o då tycker det är kul o läsa om graviditeten. Jag fick själv barn nu i maj, så ang förlossningen tycker jag inte du behöver vara orolig. Klart det gjorde ont men jag va verkligen beredd på att det skulle göra så ont så man skulle dö. Epidralen was the shit, jag kände knappt värkarna efter jag fått den!! Det kommer gå super!

Svar: Jaha vad kul att du läser min blogg, grattis till din lilla bebis =) fast hon kanske inte så liten nu, dom växer ju så fort =) Ja det blir ju absolut epidral utan tvekan ;) haha.. har hört att det kan vara struligt med amningen för många =( hoppas man får den hjälp man behöver!
Tusen tack =)
Sannafuentes



URL:


Anna

För feta fingrar råka skicka kommentaren innan jag skrivit klart ;-) amningen strula i början för oss, fröken va inte alls intresserad men bad om hjälp på bb o alla där va superhjälpsamma. Lycka till!:-)



URL:


Natalie N

Grattis!! :) Hoppas han kommer snart nu då! :)

Svar: Tack tack =) ja det hoppas jag oxå ;) eller iallafall när han e beräknad =)
Sannafuentes



URL: http://www.liten2013.wordpress.com


Victoria

Förlossningen är så sjukt häftig och de kan jag säga efter 40 timmars värkarbete :p haha så de kommer gå hur bra som helst för er. Som sagt epidural är jag glad att jag tog för det fick mig att orka med sista halvan av min förlossning. Hoppas inte jag har skrämt dig med mitt snack om hur dåligt jag mådde och hur jobbigt jag tyckte de var första 2-4 veckorna efter förlossningen :p ni har säkert många fina vänner och familj som hjälper er när bebisen kommit om det är något ni undrar över eller behöver hjälp med ;) men klart du oroar dig ändå. De är jobbigt med sånt man inte har kontroll över. Man vill bara veta innan hur allt ska bli så man är lite förbered... Eller så kände jag i alla fall ;) hehe

Svar: Ne då det har du inte!! Du har faktiskt tagit bort mycket av min räddsla! =) ja alla säger att det är en häftig känsla så jag ser faktist fram imot det lite ;D Det är faktiskt bra att höra sånt så vet man vad som kan hända och inte blir helt chockad.. ja det har vi sen kommer jag nog springa hos dig 24/7 och ställa frågor =P hahaha.. ne då ;PJa precis det som är läskigt att man inte vet exakt hur det kommer att bli och vad som kommer att hända! man är så kontrolllös!!! borde finnas en mall som lämpar allar förlossningar och bebisar ;P haha....
Sannafuentes



URL:


Jennifer N

Som att läsa mina tankar... Men det kommer gå jätte bra! Snart är våra prinsar här :) Undra bara vem som väljer att titta ut först eller om båda är punktliga haha :p

Svar: Ja det kommer nog falla på plats alltig men man blir sjukt stressad av det =( Ja bu har vi inte långtid kavr, 16 dagar! helt sjukt vad snabbt det har gått!!! Ja man vet aldrig, jag har hört att det är typiskt chilenare och inte vilja komma i tid ;D hahaha men hoppas dom båda bestämmer sig att komma på bf =D skulle va skoj å få samtigtigt som dig nu när jag följt dig så länge =D å våra lilkillar är beräknade på samma datum =D
Sannafuentes



URL: http://blanqui.se/


• Amanda •

Åh de kommer gå bra! För både dig och Jennifer :D längtar jätte mycket till att få läsa om båda era tankar efter och se vems som kommer först eller om de kommer ungefär samtidigt! Jätte spännande vill att tiden ska gå snabbare så man får höra/läsa om er :D

Vi hade också lite problem med amningen men nu är han jätte duktig och äter utan amningsnapp det enda man ska tänka är att det finns lösningar! Och i värsta fall ersättning, Adrián fick ersättning i ett par dagar och nu helammar jag så det kan vara att de bara behöver äta upp sig och få mer energi haha han somnade ju första gångerna vi skulle amma vid brösten, det var lite för bekvämt och han orkade inte äta riktigt.. vi tvinga i han mat via kopp/spruta de första dagarna och sen rullade det på och han började äta från brösten men inte utan amningsnapp och nu äter han helt utan amningsnapp så det är jätte skönt och han äter även från flaska (vilket var helt underbart för mig då Cristian kunde mata honom på natten när jag var HELT slut och inte orkade amma) man ska lyssna på sig själv och inte leka hjältinna man måste få vila för att orka, nu orkar jag hela tiden och han äter nästan bara från brösten om vi inte varit iväg någonstans och haft med oss urpumpad mjölk i flaska :)

Ett tips är att ha bröstpump redo (steriliserad och allt) ifall du verkligen vill amma din son för det kan ta ett tag innan mjölken "rinner till" och då behöver man pumpa ca 6-10 gånger per dygn och då är det skönt att redan ha sin egna pump som man ändå tänkt använda sen :)

KRAM

Svar: Ja ska bli riktigt spännande och se vem som bestämmer sig för att komma först och när han bestämmer sig för att komma. Ska bli kul och se hur dom ser ut..
Jag är så nyfiken på att se om han är lik mig eller crille, eller kanske båda. Om han kommer se ut som en riktig Chilenare eller en söt liten blandning =D hihi..
Din lillkille ser ju ut som en riktig latino, så otroligt söt! Kommer bli riktig hjärtekrossare när han blir stor! ;D hihi

Ja många verkar ha lite problem i början men sen verkar det komma igång. Kan tänka mig att man inte ska stressa eller försöka och känna press för det kan väl säkert försvåra allt. Ja så vill jag också kunna göra att Crille ska kunna vara delaktig i matningen lite då och då =)

Imorgon blir det iväg och köpa pröstpump och allt som är kvar att handla! =)

Hoppas han bestämmer sig för att titta fram snart iallafall på bf =D längtar så =D hihi
Sannafuentes



URL: http://anpluscj.blogg.se/





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?