Recept

Empanadas:
Alla gör Empanadas lite olika men jag brukar gå efter mormors recept =)
För bästa resultatet så gör köttet dagen innan, annars låt svalna ett tag innan du fyller pirogerna.
Fyllning:
700 g nötfärs
4 gula lökar
3 vitlöksklyftor
Och sen krydda efter smak! jag brukar Krydda med ganska mycket för vi gillar kryddig och mycket smak på våra piroger. Så jag brukar ha. Spiskummin, Salt, Grillkrydda, cayennepeppar. (hur mkt vet jag inte jag, höftar)
Sen:
3 hårdkokta ägg
svarta oliver
russin
Deg:
150 gram smör
6 dl mjölk
1 tsk salt
ca 1 kg mjöl
Även här så höftar jag väldigt mkt, är degen för torr då tar jag mera mjölk eller mera vetemjöl om den är för kletig.
Gör så här:
1.Stekfärsen dagen innan, hacka löken, pressa vitlöken och ha i kryddorna. Eller låt kallan om ni gör samma dag! 2.koka äggen
3.Deg: Smält smöret. Häll mjölet i en skål och tillsätt salt, smör och mjölk, lite i taget. Knåda samman allt till en deg. Skär äggen i klyftor. Rulla ut degen och dela den i bitar, rulla dom i små bollar och kavla sedan ut dom.
4. Lägg 1 msk av fyllningen, en äggklyfta, en oliv på mitten och ett russin av varje rundel. Fukta degkanterna med vatten och vik ihop rundlama till halvmånar. Vira eller tryck ihop kanterna med en gaffel. pensla med vispad ägg gula. Och stick håll på dom med gaffeln.
6. in i ugnen i ca 15-20minuter på 175-200 grader. dom ska bara bli gyllen bruna så ha koll!'
Lycka till =)
Smörgåstårta: ca 18pers
Här går inte jag efter något speciellt recept, utan jag kör på =)
Köp: Jag brukar ha rost bröd istället för landgång bröd. Det är billigare men lite mera jobb.
4 Jätte franska, rostbröd
3 Majonnäs, eldorados
2 lever pastej (med eller utan bostongurka)
2 Gurkor
1 isbergssallad ca
5 tomater.
2 philadelphiaost
2 pkt tunna skivor rökt skinka
12 pack ägg
Ost
(vad man köper beror helt på hur man vill dekorera med och vad man vill ha i)
Gör så här:
Koka ca 8-10 ägg
Blanda leverpastejen med 1,5 burk majonnäs ( försök å få den så klump fri det går)
Skär bort kanterna på rostbrödet och lägg ut första lagret. (brukar göra en hel plåt)
Bre på smeten du rört ihop.
Lägg andra lagret med bröd och bre på resten av smeten.
Lägg på ett 3:e lagger bröd och bre på men philadelphiaost.
Skiva äggen och lägg ut dom tätt intill varandra över hela lagret.
Lägg på sista lagret utav brödet och smeta på resten utav majonnäsen med en slickepott.
Dekorera nu efter smak med Grönsakerna, osten och skinkan.
Klart! Lycka till =)
image description



emma

åh tack för receptet :) tänkte göra en när jag fyller år....en för första gången :)



URL: http://endelavmeej.blogg.se/


Anonym

Hej! Gjorde enpanadas igår kväll, blev hur god som helst och ska definitivt göra den fler gånger! ...



Skulle bli jätte glad om du kunde lägga upp fler recept / kram



URL:


Sanna

Emma: Lycka till, blir nog jätte bra =D



Anonym: Vad skoj, ja visst e dom goda!

Ja ska lägga upp lite recept men är inte så duktig på att laga mat ;) haha



URL: http://sannafuentes.blogg.se/





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?