Kommer jag att tappa alla mina tänder?

Blöder fruktansvärt mycket om mitt tandkött när jag borstar mina tänder!!! Och ont gör det!!! Känner obehag och lite smärta nästan lite hela tiden...

Kommer jag att tappa alla mina tänder??!!

Känns som det iaf men googlar lite och tydligen är det vanligt. Hade tid hos tandhygienisten för ett tag sen men avbokade den tiden. Kanske dags att boka en ny tid?

Såhär stod det på babycenter.com

-Mitt tandkött blöder när jag använder tandtråd och borstar tänderna. Är det normalt?

Blödande och känsligt tandkött är ett vanligt problem under graviditeten. Graviditetshormoner kan göra att tandköttet svullnar och blir inflammerat vilket leder till återkommande, lätta blödningar, i synnerhet när du använder tandtråd eller borstar tänderna.

-Vad kan jag göra för att lindra blödningarna?

Fortsätt att använda tandtråd och borsta tänderna regelbundet men gör det försiktigt. Även om du känner att du helst vill undvika att röra vid tandköttet är det mycket viktigt att förebygga tandvårdsproblem under graviditeten för att undvika allvarliga skador. Du kan använda tandkräm för känsliga tänder eller lägga is på tandköttet om det gör ont vid tandborstning. Försök också att undvika att äta raffinerat socker vilket bidrar till tandskador och sjukdomar i tandköttet.

-När ska jag kontakta min tandläkare?

Om ditt tandkött blöder och gör ont ska du genast boka tid hos tandläkaren. Även om du inte har varit hos tandläkaren på länge är det bra att kontrollera tänderna under graviditeten. På de flesta tandläkarpraktiker finns även tandhygienister som kan behandla tandsten och rengöra dina tänder. Passa på att diskutera hur du ska sköta dina tänder på bästa sätt.

Kom ihåg att tala om för tandläkaren att du är gravid så att röntgenundersökningar inte görs under den första trimestern. De lokalbedövningsmedel som används i samband med tandvård orsakar inga medicinska problem under graviditeten. Be tandläkaren kontakta din läkare eller barnmorska om han eller hon är osäker på vilka typer av läkemedel som är säkra för dig att ta.

Är det nå fler som har såhär?? Eller hade så här under graviditeten? Fick du behålla dina tänder isf? ;)
Haha.. Rädda jag liksom men kul och börja tappa tänder :S Och blir inte bättre av att Crille utbrister varenda gång
-SHIT du kommer att tappa alla dina tänder snart!! :(

Nu syns det inte på bilden med det blöder!!




Elin med bebis i magen

Fy vad jobbigt med tandklöttet :( Hoppas att det blir bättre!

Det kan säkert vara bebisen som fixerar sig för dig! Det är ett par veckor sedan jag började känna av det där trycket, så jag var också bara i vecka 32 då. Trodde aldrig att det kunde vara det jag kände av, men tydligen så var det ju så :P

Svar: Ja det känns som att tänderna kommer att lossna =( Ja vi får se imorgon om han har fixerat sig eller inte ska bli intressant å veta =D trycker på hela tiden nu =)
Sannafuentes



URL: http://endelavminvarld.blogg.se


Anonym

balla al dentista siempre es mejor estar segura de que no es nada de que preocuparse o de que estas a tiempo de reparar el problema, tu tia Nanci se le calleron todos los dientes entre todos los embarasos,asi que controlese besitos.
Me puedes llamar lo antes posible quiero preguntarte algo besitos.

Svar: Jo jag ska ringa och boka en tid, lika bra så jag inte blir tandlös ;D<3
Sannafuentes



URL:





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?