Vecka 27

I tisdags gick jag in i ny vecka, nu är jag snart inne på sista delen utav graviditeten =D Känns så skönt att jag är snart där! Längtar så fruktansvärt mycket, vill helst sova bort dom här 2 månaderna så tiden går fortare ;P
Här kommer lite info från v 27
 
Jag är i vecka 27.
Jag har gått 26 fulla veckor och 3 fulla dagar (v26+3).
Jag är i 6:e kalendermånaden.
Jag är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Jag  är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 1 jan 2013
Jag har 94 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont. (Mot urinblåsan älskar han att sparka på!)
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Nu är barnet ca 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1000 gr. Huvudets omkrets är 26 cm. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.
 
Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen. (Jo tack kan knappt andas ibland =S)
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.
 
Pappan:Graviditeten blir än mer verklig med din kvinnas mage som växer och fosterrörelserna som du kan känna utanpå. Tiden för den beräknade förlossningen är inte så långt bort. Många par kan känna att de har fullt upp nu. Kanske har förädragrupperna börjat redan och ni har flera träffar inbokade närmaste tiden. Intervallen mellan besöken till barnmorskan blir också tätare snart. Det kan kännas som att ni behöver planera och ordna med praktiska saker inför förlossningen och förädraskapet. Prata med varandra om era förväntningar, er eventuella oro och andra funderingar ni har. Skriv gärna ner tankar eller frågor ni har och ta med er för att diskutera med barnmorskan vid nästa besök.
 
 
 Ett litet video klipp från dena veckan när lille man rör på sig <3
 
info från familjeliv och vardguiden



Anonym

vacker mage!

Svar: Tack tack =)
Sannafuentes



URL:





Sanna Fuentes
 

MAIL


URL





Spara?